Nieuws:

Mocht iemand problemen met het forum hebben mail vooral: [email protected] om dit te melden!

Hoofdmenu

klarstein Mundschenk 3XL

Gestart door javaboon, september 20, 2021, 05:22:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

javaboon

Vandaag een Mundschenk 3XL gekocht. Daar gaan we de komende tijd maar eens mee spelen....

Rudolfus

En hoe bevalt de Mundschenk?
65 Liter is geen klein beetje.
En het optrekken van de mout zal toch ook geen sinecure zijn. :)
Ben benieuwd: Review?
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon

Het was de eerste keer vooral wennen. Ik kom van een gasgestookte installatie met een biab zak waar het proces flink anders is. Het brouwen is wel veel makkelijker en daar zit gelijk ook het gevaar. Ergens halverwege sloeg het filterbed dicht en trok de pomp de bodem leeg. Mijn fout natuurlijk, ik had de overloop pijp veel te hoog gezet, dat is de beveiliging tegen drooglopen. Ook na het koken de boel afkoelen via een platenkoeler was onhandig, het mesh filter onderin sloeg steeds dicht door de hop pellets. Het is ook niet de geadviseerde wijze van werken, dus dat was les 2.  Ik ga eens kijken of ik dit weekeinde nog eens een batch kan brouwen.

Wat betreft het uit tillen van de mout korf: dat is inderdaad amper te doen. Ik ga daar een takelopstelling lassen, dan mag het geen probleem meer zijn :-)

Rudolfus

Al doende leert de mens, het plaatje bij de koop, 
is meestal gemaakt, zonder de standaard problemen.
 
De pallets gaven hier ook het probleem, door de spider of een hopcilinder was het probleem opgelost.
Bij het drooghoppen wordt er vaak een soort hopcilinder gebruikt, deze gooi ik dus de mout ,
en laat de pompslang er over heen lopen.
Hop Tube • Brouwland
Spider gebruik ik bij het koken.
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon

Ja, ik heb een hop mand, maar totaal vergeten te gebruiken. Het bazooka filter onderin moet ik er ook maar afhalen, dat levert alleen maar problemen op. Ondertussen heb ik ook een koelspiraal gekocht mocht het nog eens gebeuren.

Volgende brouw ergens januari, voorlopig helaas druk met werk.