Nieuws:

Mocht iemand problemen met het forum hebben mail vooral: [email protected] om dit te melden!

Hoofdmenu

Hoe start je met brouwen (blikbrouwen)

Gestart door javaboon, oktober 18, 2014, 09:40:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

javaboon

Ik ga proberen een beginnershandleiding voor brouwen op te zetten. Ik begin met het opnoemen van een blikbrouw set. We noemen het echte minimum aan spullen wat je nodig hebt voor het starten. Je kunt natuurlijk altijd een starterset bestellen, maar de vraag is of je dat allemaal wel nodig hebt. Wat je in ieder geval nodig hebt:
1) Vergistingsemmer
2) Waterslot
3) SG meter met maatglas of refractometer (refractometer is nauwkeuriger, maar iets lastiger om te gebruiken)
4) fles of emmertje oxi schoonmaakmiddel (is gelijk desinfectans)

Dit is het bare minimum. Met deze drie artikelen kun je brouwen! Je bier bottel je dan in beugelflesjes dus geen kroonkurk apparaat nodig.
Wat zou je er bij kunnen halen om het leven makkelijker te maken
1) Een kroonkurk apparaat
2) Een hevel
3) een vulpijpje
4) Een flesje starsan

Dan is je set Compleet.

Als je je kwaliteit nog verder wilt verbeteren, dan is de aanschaf van een set om temperatuur gecontroleerd te vergisten een hele belangrijke stap voorwaarts. Dat is heel eenvoudig te doen, een oude koelkast of diepvriezer kopen die hoog is zodat eventueel in de toekomst ook een hoog vergistingsvat erin past en een zgn STC-1000 temperatuur controller. Deze controller is heel goedkoop in china te bestellen (+- 15 euro) en regelt de temperatuur in plaats van je koelkast thermostaat. Let wel op dat deze controller in 2 varianten komt, de foute, die alleen verwarmen of koelen kan, en 1 die zowel verwarmen als ook koelen kan, dat is de goede. De koelkast komt aan de koel-zijde en een lamp of verwarmingselement gaat aan de verwarmde zijde.

Later meer.

javaboon

Het blikbrouwen is eenvoudig. Begin met het warm maken van het blik au bain marie (leg het blik dus in heet water). Na een minuut of 10 a 15 is de inhoud van het blik ook warm en dus een stuk vloeibaarder. Ondertussen kun je je vergistingsemmer schoonmaken en ontsmetten. Als je oxi gebruikt, denk dan goed aan je contacttijd, dus de tijd dat het schoonmaakproduct contact maakt met je emmer. Goed rondschudden 5 minuten lang is bv een goed begin. Daarna uitspoelen met  schoon water. Vervolgens maak je het blik open met een blikopener die je ook hebt schoongemaakt met oxi. Let hier goed op, want een vuile blikopener kan je een besmetting opleveren en daar wordt je niet vrolijk van. Ik heb zelf een schone nieuwe blikopener gekocht en die ontsmet ik nog steeds elke keer. Zelf gebruik ik starsan voor ontsmetten en oxi alleen voor reinigen. Gooi na het openmaken de inhoud van het blik in je vergistingsvat. Vervolgens vul je je blik een keer of 3 met heet water en dat doe je ook in je vat. zodoende maak je het blik goed schoon. Daarna vul je de inhoud van het vat aan met koud water net zo lang totdat je de hoeveelheid vloeistof hebt die op het blik staat vermeld (soms 9 liter, soms 18 liter, soms 23 liter). Als je een iets sterkere smaak wilt, kun je minder water erin doen. Zorg ervoor dat de temperatuur op ongeveer 20 graden zit. Je kunt dat met je hand controleren of met een thermometer. Heel precies steekt dat niet, maar zorg er in ieder geval voor dat het niet te warm is, daar kan de gist niet zo goed tegen. Als je klaar bent met mengen, tap je je maatglas voor 3/4 vol (via het kraantje op je vergistingsemmer, of rechtstreeks uit de emmer scheppen, maar zorg er dan wel voor dat je maatglas ontsmet is!). Meet vervolgens je SG (specifiek gewicht) van je mengsel en schrijf dat op! Het is belangrijk om je uiteindelijke vergisting te controleren. Nu het zakje gist erin gooien, vat dicht doen en goed aandrukken, waterslot erop (vul je met wat kraanwater) en zet vervolgens het vat weg. Je zult zien dat ongeveer tussen 8 en 48 uur het waterslot begint te pruttelen. In het begin zachtjes, maar het zal daarna flink tekeer gaan. Laat het lekker met rust, doorpruttelend en al. Dit kan ergens tussen de 3 en 9 dagen duren of zelfs langer als het vat kouder staat. Uiteindelijk zal het waterslot stilvallen. Dan wordt het langzaamaan tijd om weer een meting te gaan doen, dus maatglas weer voor 3/4 vullen en meten. Je SG zal ergens uitkomen tussen de 1015 en 1005. De meeste blikken die ik gebrouwen heb, zaten rond de 1012. Als je echt veilig wilt zitten, doe je het vat weer dicht en meet je 2 dagen later nog eens. Als je SG gelijk blijft, wordt het tijd om te bottelen.