Nieuws:

Mocht iemand problemen met het forum hebben mail vooral: [email protected] om dit te melden!

Hoofdmenu

blond of ipa?

Gestart door bonny himzelluf, juni 26, 2019, 02:14:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

bonny himzelluf

ik heb nog resten liggen die ik op wil maken in een batch, ik zat er elf aan te denken om een blondje te maken volgens onderstaand recept van "de brakke brouwers". nu kan van elk recept afgeweken worden. dus vandaar mn vraag wat zouden jullie doen met:
3 kilo munich mout, 6 kilo pilsen mout, 1 kilo crystal wheat en 1 kilo pale caramel? de hop en gist moet ik nog inkopen, en wil het liefst alle mout kunnen verwerken. mijn capaciteit is 50 liter, dus wil ergens tussen de 20 en 50 liter maken ben benieuwd naar de reacties
Recept = voor 20 liter,
4650 gram
Pilsmout Arsegan 3 EBC
765 gram
Munichmout Arsegan 15 EBC
470 gram
Caramout Hell Arsegan 25 EBC
13 gram
Saaz hop
75 minuten meekoken
13 gram
Hallertau Herzbrucker hop
75 minuten meekoken
7,5 gram
Saaz hop
10 minuten meekoken
1 zakje
Wyeast 1214 Belgian Abbey gist
17,6 liter
Maiswater
11,7 liter
Spoelwater

Rudolfus

Het zal heerlijk worden, de Saaz heeft lage alfazuren, en dus mogelijk meer smaak, de Hallertau zit hoog in zijn Alfazuren en dus minder smaak met meer bitter.
De Saaz op het eind gaat je bier zeker geen kwaad doen wat betreft smaak. De ervaring zal het leren. 
De Abbey geeft veel smaakesters, bij gecontroleerd vergisten.
Als je niet te weinig wort maakt, lijkt het me een uitstekend bier voor de liefhebber. 
Ik hoor graag het resultaat. 
Ik weet dat vaak mensen roepen, ik zou dit veranderen, en dat aanpassen, maar ieder brouwt naar eigen idee en inzicht, en ik denk dat het je zeker gaat smaken. 
Probeer wel de vergistingsgraad hoog genoeg te houden, als je de esters in je bier wil hebben. 
Maar temperatuur zal de komende weken waarschijnlijk geen probleem zijn.

Groeten Ralf
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon

Met deze ingrediƫnten zou ik voor een blond gaan. Zeker met die gist gaat dat lekker worden, het is inderdaad een optie om wat hoger in temperatuur te gaan vergisten, dan krijg je misschien wel iets bijzonders.

bonny himzelluf

welke vergistingsgraad zou je dan denken?

en wat zou je met het overige mout doen die teveel is voor dit recept?

javaboon

die abbey heeft een vergistingsgraad tussen de 75 en 80% ongeveer. 

Met de rest? tsja, ik maak nog wel eens restjesbier, gewoon bij elkaar gooien met hop die je ook over hebt en een gist kiezen die bij je past. is altijd wel lekker bier :)

bonny himzelluf

excuses, met vergistingsgraad bedoelde ik de temperatuur;-p ik speel normaal op save tussen 20&23 graden bij de hoofdgisting

javaboon

Ah, ok. Die kan rustig richting de 24-26 graden, dan krijg je meer esters. De oudere abdij biertjes waren niet eens gecontroleerd vergist, daar had je altijd smaakverschillen door de temperatuur.  Ik heb ook wel eens een bier ongecontroleerd vergist terwijl het in huis een graad of 28 was. Weliswaar met een US-5 erin, maar toch gaf het een heel andere, iets meer fruitig en drop achtige smaak. Probeer het gewoon maar eens.  Met hogere temperaturen kan het wel zijn dat je ze iets langer moet lageren, het bier kan ook nog flink ontwikkelen in de fles in enkele maanden. 

Ben heel benieuwd!

bonny himzelluf

bedankt, we gaan het proberen