Nieuws:

Mocht iemand problemen met het forum hebben mail vooral: [email protected] om dit te melden!

Hoofdmenu

Gist

Gestart door Rudolfus, april 14, 2019, 04:53:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudolfus

We mengen mout, hop, water en gaan maischen.
Als het wort klaar is ,doen we er een gist bij, en brouwen ons bier.
Dat denken we dan maar het gist brouwt ons bier.
Dit wetende , is er eigenlijk verschrikkelijk weinig duidelijke informatie over gisten,
het bewaren/invriezen/starter/actief houden.
Een vriezer, petrischaaltjes, cryobuisjes, een entnaald, glycerine (E422), agar agar poeder wortpoeder en water,
en je bent al op weg.
In het boek Yeast staat best wat informatie over dat diverse gisten verschillend kunnen reageren.
En om een gistbank te maken, maar 90 blz. is wat summier, om een ruimte te creëren,
materiaal aan te schaffen, en te beginnen.
En te onderzoeken/testen.
Gist A reageert  bij 12°C anders wat betreft smaak, als bij 15°C of 20°C.
Kent iemand van jullie een uitgebreid boek of PDF over het maken van een gistbank of gistlab?
YouTube heeft diverse filmpjes, maar de basis van micro-biologie zal je er ook niet vinden.
En wie zegt dat bepaalde wilde gisten niet beter zijn.
Maar dan moet je ze wel kunnen "opslaan"
Nederlands , Duits, Engels, is geen bezwaar. Pdf's in het frans zijn te vertalen
Als je namelijk bier, wijn, of sterker  spul wil produceren, moet je een gistkennis hebben,
om het beste product te creëren.
En alleen het beste is waar ik voor wil ijveren.

Alleen maar vertrouwen op wat Wyeast, Lalleman en consorten ons verkoopt gaat toch wat ver.
Ik ben benieuwd wat er zoal te vinden is.
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

Rudolfus

#1
Aangezien er wel wat informatie op het net te vinden is over een gistbank aanleggen.
Maar de technieken vaak verschillend of summier zijn.
Heb ik vandaag het boek "Basisvaardigheden Microbiologie" aangekocht.
Het is een studenten laboratoriumtechnieken boek.
De info op het net is vaak wat onpraktisch of te technisch, terwijl als ik  
het zelf leer ,stap voor stap uit te voeren, ga ik daar zeker mijn voordeel uit kunnen halen.
"Sui Generis Brewing" op YouTube geeft voor zij die een gistlab, willen zien maken ook veel bruikbare informatie.
Ikzelf ga voor het uitgebreide gedoe.

Groeten Ralf
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon

Ik ben benieuwd. Volg graag je ontwikkelingen hierin.

Rudolfus

De dagen gaan korter worden, de nachten koelen af. 
Dus binnen nu ,en 6 weken, zijn de nachten koud genoeg, om wilde gist te gaan vangen.
En om deze te bewaren ga ik deze proberen op te slaan in een gistbank. 
Ik ga dan dus foto's erbij maken, en een gedegen verslag er over schrijven. 
Heb minstens 3 bewaartechnieken, die ik alle drie wil gaan uitproberen, en in verschillende fasen wil gaan beschrijvingen.
Heb het materiaal al in huis gehaald, dus als de nachttemperatuur onder de 6°C gaat, begint de "jacht".
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon


Rudolfus

Om te starten, heb ik deze zomer al mijn basismaterialen voor gistkweek gehaald.
Proefbuizen, buisjes, ent-naalden, voedingsbodem, gistvoeding, alcoholbrander, magneetroerder. 
De basis is er , de theoretische kennis, is bijgespijkerd. 
Binnenkort volgt de praktijk, met vallen, en opstaan. 
Ik ga er vanuit, dat alles niet meteen vlekkeloos gaat lukken, maar ook de mislukkingen, 
en leermomenten zal ik zeker meenemen in mijn verslag. 
Na elk verslag hoop ik ook adviezen te ontvangen, en  op en aanmerkingen zijn dan ook welkom.
De gebruikte technieken zijn een combinatie van ervaringsverslagen van andere, aangevuld met laboratorium technieken. 
De laboratoriumtechnieken houden vooral in , hygiënisch werken, besmettingsgevaar verminderen, ontsmetten, en werkwijze.
Alles dat door de gewone mens te doen is, zonder hogere studies.
Dus alles ga ik zelf uitvoeren en fotograferen , en hier plaatsen. 
Mijn gistreis van begin tot eind.
Ikzelf ga wilde gist vangen, maar je kan ook gewoon gekochte gist opkweken en gebruiken.  
Maar ik wil geen gistproducent wakker schudden, of tegen de haren instrijken wegens falingen, die waarschijnlijk vooral aan mezelf zullen liggen.
En wie weet, vang ik genoeg verschillende gisten, dan kan ik daar nadien weer een smaakpallet verslag van maken.
Tot binnenkort
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

Rudolfus

Heb Brettanomyces Bruxellensis gekocht, en ga dit gebruiken in een bier , dat ik voor de helft ga bottelen. 
De andere ga ik dus inverteren met Brett. 
En zo ga ik kijken wat dit over een half jaar tot een jaar voor verschil geeft.
Moest wat Ale gist bestellen en dus meteen wat breetanomyces erbij gekocht. 
Gewoon omdat het kan. 8)
Heb mijn eerste wilde gist mogelijk ook zelf gevangen, maar toen ik mijn agar petrischaaltjes uit de koelkast haalde, om ze te bestrijken, waren ze al vervuild. Petrischaaltjes dus een risico van "vervuiling".  En dus heb ik niet hygiënisch genoeg gewerkt. 
En/of niet lang genoeg doorgekookt.
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon

Ben heel nieuwsgierig naar de resultaten. Vergisten met een Bret staat bij mij ook nog op de lijst

Rudolfus

Vorige week een cementkuip met wort buiten gezet, onder het afdak.
Het wort begint al stilletjes te schuimen.
Dus de vergisting is spontaan op gang gekomen.
Ben benieuwd wat dit over een jaar wordt.
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.