Nieuws:

Mocht iemand problemen met het forum hebben mail vooral: [email protected] om dit te melden!

Hoofdmenu

Bierboeken.

Gestart door Rudolfus, maart 25, 2019, 06:27:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudolfus

Omdat ik een liefhebber ben van zure bieren heb ik het boek "American Sour Beers".
Een (als je Engels kunt lezen) zeer leerrijk boek, waar op een simpele manier, het gebeuren, rond bier 'met een zuurtje' wordt uitgelegd. Met vele ideeën , en makkelijk na te maken recepten.
Voor basiskennis voor het brouwen van lambiek,  steken van geuze , en ander zuur bier.
Echt een aanrader.
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon

Wat zorgt voor het zuurtje in een American Sour?

Rudolfus

#2
Niet alleen een American Sour, maar elk "zuur" bier. (zoek nog een mooiere naam , dan zuur.)
Brettanomyces en Lactobacillus en Pediococcus (melkzuur), in kombinatie met hout en zuurstof creëren het zuurtje.
Maar vooral de lange lager-periode, geeft het bier de tijd om te "verzuren". Brettanomyces geeft bij een lage vergistingstemperatuur al snel 10 tot 18 maanden, vergistingstijd. Neem je diverse Lambiek of speciaal gistingsblenden, dan is alles mogelijk.
Wat mij persoonlijk vooral verraste, was dat een Berliner Weissen, een blond dus,
met Safale US-05 en Wyeast 5335 lactobacillus , een heerlijk "zuur" bier geeft.
(Overigens gebruik je het beste oude hop, omdat deze minder alfazuren heeft, en zo de verzuring niet verbitterd)
Gebruik je in plaats van de 5335 , bijvoorbeeld een Wyeast 5112 Brett. Brux. , dan krijg je een complexer karakter.
Ga je voor een echte wilde vergisting, dan haal je iets onbekends in huis. Of het is heel complex of heel saai
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon

Ik heb er totaal geen ervaring mee. Heb in 2016 een 12 tal flessen eanske spontaan gekocht (de pale en de dark) met de verwachting dat ik het wel aardig zou vinden. Dat was voor mij echter een veel te heftig bier, wel complex, maar erg sterk en dat trek ik niet.  Heb nog aardig wat flessen staan, zal die binnenkort eens te ruil aanbieden.

Rudolfus

Als je "goede" Lambiek gekocht hebt, kan de smaak nu geheel anders zijn.
Lambiek is een bier dat zeer lang nagist, ook op fles.
Het blijft ook zeer lang goed.
Als de betreffende brouwer , nog steeds spontane vergisting toepast, kan het bier ook veel beter zijn geworden.
De gistcellen hebben zich nu in de vaten genesteld, en de smaak kan nu vele male , meer naar je persoonlijk smaakpalet verhuist zijn.
Ook wordt je smaak met de jaren anders, het kan zijn dat je de diverse smaaktonen nu meer op prijs stelt.
Ik zou ze nog niet weg doen, eerst opnieuw proeven, en kijken wat je er nu van vindt.
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

Rudolfus

Na in 14 dagen het boek " American Sour Beers", begin ik nu aan het boek "Yeast", van Chris White en Jamil Zainasheff.
Ziet er goed uit, met wel wat technische inhoud, maar leest toch makkelijk weg. 
Verslag volgt.
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.