Nieuws:

Mocht iemand problemen met het forum hebben mail vooral: [email protected] om dit te melden!

Hoofdmenu

brouwvisie of brouwhulp?

Gestart door javaboon, juni 12, 2016, 10:34:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

javaboon

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met brouwsoftware en begin langzaam van brouwvisie naar brouwhulp te neigen. Deze werkt intuïtiever en er zitten minder onhandige dingen in. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Rudolfus

Heb beide programma's bekeken, maar echt veel meerwaarde geven ze niet, ten opzichten van het schriftje (word bestanden), die ik nu gebruik.
Ik schrijf alle ervaringen, en gebeurtenissen, tijdens een brouwdag op, volg het vergistingsproces op de voet, en noteer alles in een schriftje. Nadien zet ik alles over in een persoonlijk word bestand.
Het schriftje blijft overigens belangrijk, omdat ik niet altijd een computer bij mijn fermentor ter beschikking heb. Omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, regen, zon, mist, luchtdruk,alles wordt genoteerd.
Mijn kelder temperatuur is in de winter tussen 14 en 16 graden, en toch noteer ik het elke dag, in de zomer is de variatie groter, tot 22 graden.
Aangezien ik me niets aantrek van de adviezen van andere , wat betreft recept, heb ik ook geen behoefte om dit door andere te laten heroverwegen.
Ik lees veel recepten van andere, heb mijn naslagwerken en boeken, en kies mijn eigen weg.
Als je van pilsmout en cara alleen, een goed drinkbaar bier kan maken, waarom dan adviezen vragen, die toch door iedereen anders worden verteld.
Ik heb het meeste geleerd van proberen, en ja je kunt 20 liter verpesten, maar met 4 dame Jeanne's van 5 liter, en 4 verschillende gisten en drooghoppen, krijg je zeker 2 tot 3 goede resultaten.
En je leert meteen weer een hele hoop zaken bij.
Dat deze naslagwerken door andere niet te volgen zijn, is niet van belang, omdat wat voor mij werkt, bij een ander totaal kan tegenvallen.
Wat betreft recepten, bij deze software programma's, dat is dan wel weer leuk, om te zien hoe andere het doen.
Heb bijvoorbeeld het Grainfather programma op de computer, en dit gaat wereldwijd, en dan zie je recepten van mensen, waar je nog nooit aan hebt gedacht.
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon

Ik mag jouw denkwijze wel :D Mijn recepten en brouwwijze is ook mijn eigen ding, daar hoef ik geen advies van anderen voor. Hooguit inderdaad wat input van bijzondere recepten etc.