Nieuws:

Mocht iemand problemen met het forum hebben mail vooral: [email protected] om dit te melden!

Hoofdmenu

Hoeveel liter spoelwater

Gestart door Rick1989, mei 04, 2016, 10:04:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick1989

Hallo, is er een formule voor te berekenen hoeveel liter spoelwater je nodig hebt bij het filteren?

javaboon

Het hangt een beetje van je recept af, maar richtlijn algemeen:
35% verlies door koken, co2 omzetting en sediment in je bier en graanstort verlies ongeveer 3/4 * aantal kilo stort in liters.

Voorbeeld:

Stel je wilt 20 liter bier hebben. je graanstort is 4 kilogram Dan heb je totaal nodig aan water:
20* 0,35 is 7 liter
3/4 * 4 kg is 3 liter water

plus je 20 liter bier, maakt totaal 30 liter water wat benodigd is. Voor spoelwater zou ik dan 1/3 nemen en dus 20 liter maischwater en 10 liter spoel.

Overigens kun je ook gewoon 30 liter maschen en niet spoelen. Dan is je rendement wat lager maar het is wel handiger (bijvoorbeeld via een BIAB)

Rick1989

Hoi javaboon

Ik ga een blond bier maken met 6 kg pilsmout, 60 gram brewers gold hop, 10 gram koriander en als gist 11 gram belle saison gist. 
20 liter.

javaboon

Citaat van: Rick1989 op mei 04, 2016, 11:20:27 PM
Hoi javaboon

Ik ga een blond bier maken met 6 kg pilsmout, 60 gram brewers gold hop, 10 gram koriander en als gist 11 gram belle saison gist.
20 liter.

Dan zou het 20 +7 + 4,5 is 31,5 liter water betekenen. Dan 21,5 liter maishwater en 10 liter spoelwater. 

Zelf doe ik alleen maar BIAB, oftewel al het water in 1x in de pan en het maischen in een brouwzak die je er uit takelt. Het iets lagere rendement weegt niet op tegen het gemak er van :)

Het klinkt als een interessant recept, waarom kies je voor belle saison gist?

Rudolfus

Persoonlijk maak ik mijn maisch al vochtig/nat, voordat ik het in de ketel gooi. (Grainfather)
Zo heb je beter zicht , op hoeveel water je nodig hebt.
Bij mijn eerste stunten, moest ik steeds gokken, hoeveel verlies ik aan water had,
dat in de maisch achter bleef.
Dan bereken je hoeveel wort je gaat inkoken, en kun je vrij nauwkeurig berekenen ,hoeveel water je nodig hebt.
1/3 als spoelwater is een goede richtlijn. 

Ralf
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.

javaboon

Werkt dat een beetje lekker zo' n grainfather? Zelf heb ik een 100 liter ketel met een biab, waardoor ik redelijk lui kan brouwen, ik spoel bijvoorbeeld niet na en zit in 1 pan van start tot eind.

Rudolfus

Een Grainfather kan je bijna zelf het werk laten doen.
Zet hem geheel klaar en je bent pas bij spoelen nodig.
Dus als je om 8 uur s'morgens hem laat opstarten, 
en je hebt een maischprograma van 2 uur , dan moet je pas om 10 uur, gaan kijken om te spoelen.
Je zet daarna het programma op 100°, en een tijd erbij, en klaar.
Het optillen van de binnen ketel is overigens best zwaar.
Een takelsysteem is dan geen overbodige luxe.

Via GSM kun je het hele proces volgen.
In 3 weken bier brouwen is als een one night stand. Voorbij voor het interessant wordt.
Zuur bier brouwen is als een echte relatie, het wordt beter met de tijd.